4 voedingsadviezen die de concentratie verbeteren

Om je concentratie te verbeteren zodat je aan de dingen die je doet de juiste aandacht kan besteden staat zullen de juiste voedingsstoffen veel kunnen doen. Van Omega 3 vetzuren wordt steeds meer duidelijk dat die zowel de hersenstofwisseling als het immuunsysteem versterken.  Groente en fruit hebben ook een specifieke ondersteuning voor de immuunfunctie. Waarom werkt dit dan voor een betere concentratie? Simpel, als het lichaam geen energie hoeft te besteden aan het verdedigen tegen aanvallen blijft er energie over om je te concentreren.

Tip 1 Eet vette vis

Eet 2 tot 4 keer per week vette vis. Zalm, makreel, haring en sardines voldoen daar prima aan. Let dus op de gekleurde vissoorten, die bevatten een relatief hoog gehalte aan omega 3 vetzuren.  Daarnaast gaat het bijvoorkeur om wilde vis en over vissen die gevangen worden in de noordelijke delen van de wereld.

Tip 2 Eet met regelmaat een gekookt eitje

Ook een eitje (alleen scharrel en zeker geen mais en granen eieren) bevatten ook omega 3 vetzuren. Een gekookt eitje is iets beter maar een gebakken eitje mag ook. Als je dan de vis en de eitjes gaat bakken doe dit dan op laag vuur en met olijfolie.  Daar hoort natuurlijk wel iets bij, dus komen we bij tip 3.

Tip 3 Eet groentes en fruit van het seizoen

Zorg voor mineralen, vitamines en anti-oxidanten uit groenten en fruit. Deze maand is dat nog niet heel veel maar je kunt toch al kiezen uit groene selder, kervel, pastinaak, postelein, prei, radijs, rammenas, schorseneer, spinazie, spuitjes en bijvoorbeeld witlof. Vooral ui, knoflook en prei werken (vanwege de allium) specifiek ondersteunend op het immuunsysteem.

Tip 4 Eet (verse) kruiden

Kruidenmengsels zijn onontbeerlijk om een goede smaak te krijgen aan het eten. Op dit moment zijn er nog niet heel veel verse kruiden beschikbaar en zul je dus met gedroogde kruiden aan de slag moeten. Let er wel op dat in de meeste kant-en klaar kruiden veel zout zit verwerkt. Als zout als eerste ingrediënt is vermeld dan kun je ervan uitgaan dat het ongeveer 80% zout bevat. Gebruik altijd ruime hoeveelheden kruiden die je met de olijfolie en de knoflook en ui op smaak brengt voordat je de vis, vlees of ei gaat klaarmaken.  Van de gedroogde kruiden kun je prima werken met kurkuma, gemberpoeder, tijm, rozemarijn en basilicum.

Veel kookplezier als je aan de slag gaat met deze tips!

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut en co-auteur van “Koken Zonder Pakjes”. Bovenstaande wijsheden heeft zij , als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek www.kokenzonderpakjes.nl.  Voor persoonlijke begeleiding  mbt tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .

Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur  “Koken Zonder Pakjes” zie www.kokenzonderpakjes.nl

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
1 Comment
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.