4 Voedingstips om pijn in je lichaam te verminderen

Vaak krijg ik vragen van klanten en cursisten die gaan over pijn en wat je er aan kunt doen. Dit kunnen heel diverse lichamelijke pijnen zijn zoals hoofdpijn, migraine, lage rugpijn, pijn in de enkel na een verstuiking, spierpijn, gewrichtspijnen, oorpijn en oorsuizen en ook menstruatiepijnen zijn vaak genoemd. Dat je met voeding en een aantal natuurlijke aanvullingen daar aardig wat aan kunt doen geloven mensen pas als ze het zelf ervaren hebben. Natuurlijk is het belangrijk om na een ongeluk of een val eerst goed te laten onderzoeken door een arts of er ernstige zaken aan de hand zijn voordat je met natuurlijke middelen gaat werken.

Tip 1 Koel na een val de verstuikte plek niet
Ouderwets is om na een val direct te gaan koelen met ijs…. Helaas wordt dat nog steeds geadviseerd. Als je een verstuiking direct koelt dan zorg je voor een geblokkeerde doorbloeding op die plek. Inderdaad, het wordt niet dik. Door de geblokkeerde doorbloeding kunnen de opbouwstoffen er niet bij en de afvalstoffen niet weg. Beter is het om rust te nemen en aloe vera gel (www.aloe-info.nl bij huidverzorgingsproducten) op de plek te smeren zodat het herstel door kan gaan. Het kan gaan kloppen (dat hoort ook zo) en het blijft gevoelig (dat is wel zo handig anders loop je weer gewoon door). Het herstel versnelt met 60%. Het voordeel is dat je na een paar uur je schoenen weer in kunt. Blijf wel regelmatig insmeren en verzorgen en vooral overdrijf niet.

Tip 2 Zorg in de voeding voor GABA
Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets aan de hand is, bij een wond kun je dat duidelijk zien, bij langdurige pijnen is dat minder duidelijk zichtbaar. Wel kost het het lichaam energie om telkens weer tot rust te komen, die energie tekorten zijn van binnen uit toe te voegen. Groenten zorgen voor een verbeterde darmwerking (door de vezels) en daardoor ontstaat er een stof die GABA heet. GABA is een neurotransmitter die op het centraal zenuwstelsel als rustgever werkt. Als je daarnaast ook de aloe vera drank toevoegt (www.aloe-info.nl bij Aloe dranken) dan werkt dit mechanisme versterkend.

Tip 3 Eet ontstekingsremmers
Ook een laaggradig ontstekingsproces kost energie. Meestal merk je er niet zo heel erg veel van behalve wat algemene vermoeidheid en lamlendigheid. Hierdoor ontstaan vaak de migraine-achtige pijnen, oorsuizen, lage rugpijn en ook menstruatiepijnen kunnen hierdoor verergeren. Groenten zijn nu weer belangrijk (biologisch natuurlijk) en daarnaast zijn de vetten (onverzadigd) en eiwitten van belang. Verzadigde vetten zorgen voor meer ontstekingsrisico’s. Het eten van gekleurde vis en ei is daarom nodig. Het immuunsysteem werkt op eiwitten, dat is dan ook de reden dat ik naast een gezonde voeding altijd bijenpollen adviseer. Hierin zitten alle stoffen die nodig zijn om het immuunsysteem tot rust te brengen (www.aloe-info.nl bij producten van de bijenkorf). Ook goede visolie capsules zijn noodzakelijk in deze situatie. Oh ja en geen suiker dus anders komt dit systeem nooit tot rust……

Tip 4 Blijf alert en wacht niet te lang met acties
Soms zie ik wonden die al groter zijn dan een paar centimeter en toch zijn mensen nog niet bij de huisarts geweest. Het argument is vaak dat ze tegen anti-bioticakuren zijn. Logisch want een anti-bioticumkuur is letterlijk ‘tegen het leven’, dat is in tegenstelling met onze overlevingsdrang. Toch adviseer ik mensen in die situaties naar de huisarts te gaan en een kuur te nemen. Gelukkig leven we in een tijd dat die kennis voor handen is. Als je merkt dat een aandoening of wond na een paar dagen niet minder wordt, ga dan alsjeblieft naar de huisarts. Na een anti-bioticumkuur neem je altijd een probioticim kuur.

Sterkte met de pijn die je ondervindt, ik hoop dat het minder wordt door deze tips!
Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek www.kokenzonderpakjes.nl. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” zie www.kokenzonderpakjes.nl

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
10 Comments
  • Migraine Symptomen on 19 augustus 2011

    Dank je wel voor deze blog! Echt goede informatie.

    Ik heb hem intussen in mijn favorieten gezet en kijk uit naar nieuwe artikelen.

    Nogmaals merci!!!

  • timberland laarzen on 2 februari 2012

    You made some decent points there. I looked on the internet for the issue and found most individuals will go along with with your website.

  • Maria on 11 april 2012

    Hallo Annette. Een vraag: Al jaren hebben mijn zoon (25) en ik (55) last van ernstige haaruitval. Wij denken dat we gezond eten, gebruiken op advies supplementen, maar het stopt niet. Overal ligt haar. Er zit geen wortel aan. Wat kunnen we eraan doen?
    Ben erg benieuwd naar je advies..
    Alvast bedankt,
    Groet,
    maria

    • Annette ter Heijden on 12 april 2012

      Hoi Maria,

      Meestal zit er een hormonale oorzaak achter ernstig haarverlies. Meestal slapen mensen niet goed en komen ze niet in de diepe slaap waardoor hormonale disbalansen kunnen ontstaan. Ik weet niet of dat bij jullie ook speelt? Zijn de hormonen al gecontroleerd?

    • Annette ter Heijden on 8 augustus 2015

      Alleen GABA is niet voldoende om tinnitus te verminderen. Als je tinnitis hebt zul je ontstekingen moeten remmen en een goede darmwerking moeten regelen. Mineralen toevoegen is noodzakelijk. Een gezonde basisvoeding ZONDER suikers, koolhydraten en nachtschades kan je wel vooruit helpen. In ons kook-kennisboek kun je meer lezen http://www.proefjeroots.nl/

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.