4 Voedingstips voor vitamine B-complex, niet alleen bier?

Grappig genoeg zijn de heren vaak blij als ik aangeef dat bier een volledig vitamine B-complex is. Om heel volledig te zijn moet ik het dan wel hebben over alcoholvrij bier, dat willen de heren dan weer even niet horen. Waarom is Vitamine B-complex handig en waar haal je het (onder andere) uit?

Tip 1 Eet vis, vlees en eieren
Deze bronnen bevatten al: B1, B2, B5, B6, B12 en biotine. Dat is nog geen volledig B-complex maar dan ben je al aardig op weg. B1 tekort kan specifieke verschijnselen als kriebelen in armen en benen opleveren en vooral concentratieproblemen en storingen in de spierfunctie, ook van het hart. Bij een B2 tekort ben je eerder verkouden kun je duizelig worden of jeuk krijgen. B3 tekort merk je bijvoorbeeld door hoofdpijn of (in)slaapproblemen, misselijkheid en depressies. Wellicht zijn je stijve- en pijnlijke spieren een gevolg van B5 tekort. Je kunt nu ook voortijdig grijs worden. B5 is een stof waarvan de behoefte na stress toeneemt. Dat is de reden dat men zegt dat je van stress grijs kunt worden. Dit grijs worden kan in extreme stress-situaties ook heel erg snel plaatshebben. Vrouwen die last hebben van de menstruatie kunnen ook gewoon een B6 tekort hebben. Als je je dromen niet meer kunt herinneren kun je denken aan een B6 tekort, net als slecht slapen. Biotine tekorten laten bijvoorbeeld je haar uitvallen en ook nu weer kan het gaan kriebelen, wordt je vermoeid en worden je spieren pijnlijk. Eet 2x zo veel vis als vlees. Elke dag een eitje (of twee) is prima.

Tip 2 Eet foliumzuur om een volledig complex te krijgen
Foliumzuur wordt in je lichaam sneller afgebroken onder invloed van zonlicht. De natuur heeft dat perfect geregeld door ervoor te zorgen dat in de zomer veel foliumzuur bronnen beschikbaar zijn. Groene bladgroenten, appels, aardbeien, avocado, sinaasappels, bananen, mangos’, broccoli en spinazie zijn zo een paar heel goede foliumzuur leveranciers. Ook dus als je in de winter de zon op zoekt is het eten van foliumzuur zeker handig. Uit deze lijst maak je op dat we ook in de winter foliumzuur nodig hebben. Appels zijn in Nederland goede bronnen.

Tip 3 Foliumzuur recept voor de winter
Stoofappels, stoofpeertjes, kaneel, beetje piment. Neem een pan met een dikke bodem en doe daar een klein laagje water in. De geschilde appels en peertjes laat je op laag vuur opstaan. Strooi er lekker veel kaneel en een klein beetje piment overheen. Na 10 tot 20 minuten rustig omscheppen en indien nodig wat water toevoegen. Het gaat al super lekker geuren in huis, dat maakt je blij! pscheppen op een bordje en genieten van je traktatie.

Tip 4 De bijen pollen bevat een volledig B-complex
Heb je geen zin om alles elke dag goed te doen dan kunnen de bijen pollen je helpen. Behalve een volledig Vitamine B-complex bevatten ze ook aminozuren en vetzuren die voeding leveren. Kijk op www.aloe-info.nl bij bijen producten voor meer informatie. Bestellen kan ook online.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ProefjeRoots. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek www.kokenzonderpakjes.nl en www.ProefjeRoots.nl. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur bovengenoemde boeken.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
1 Comment
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.