4 tips voor correct verwarmen van gerechten

Om alle voedingsstoffen in het gerecht te behouden is vaak meer kennis nodig van bereidingswijzen. Elke lezing leg ik weer uit waarom langzaam verwarmen van eiwitten en vetten noodzakelijk is om ons lichaam aan voeding te helpen. Voor iedereen die het nog een keer wil nalezen.

Tip 1 Neem 5 minuten meer tijd
Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstof voor ons lichaam. Om eiwitten via de spijsvertering op te kunnen nemen is het noodzakelijk om langzaam de eiwitten te verwarmen. Eiwitten zijn lange structuren en die ‘breken’ in de spijsvertering door de inwerking van proteases (eiwitsplitsende enzymen). Door het verwarmen worden die breukplekken een beetje voorbereid zodat de darm het optimaal kan opnemen. Als de eiwitten te snel en ook te hoog worden verwarmd; ontstaat een andere ‘breukplek’ waardoor de dan overgebleven structuren niet meer herkenbaar zijn voor de darm. Het wordt dan aangevallen door ons immuunsysteem omdat het lichaamsvreemde stoffen zijn geworden. Langzaam verwarmen dus.

Tip 2 Kook een eitje in lauwwarm water
Het veranderen van de structuur van eiwitten (coaguleren) gaat dus bij voorkeur langzaam. Zo is het dus beter om een eitje in lauwwarm water op het vuur te zetten en dan halfzacht te laten worden. Een ei in koken heet water doen is dus voor de eiwitstructuur niet handig. Als je een eitje wilt bakken, doe dat dan ook laag vuur met de benodigde kruiden en groenten, zo heb je toch snel en ook gezond een lekkere omelet gemaakt.

Tip 3 Vis en vlees in de olie
Om vis en vleesgerechten (trouwens ook je groenten) goed te bereiden is het nodig om olijfolie te gebruiken met, als je dat wilt, wat kokosolie of roomboter. Dit is de basis van je gerecht. Neem een pan met een iets dikkere bodem en zet de olie op laagvuur. Je kunt dan snel de gesnipperde ui en de knoflook erbij doen samen met de andere kruiden die je graag bij het eten wenst. Zorg eerst voor een lekker geurende olie. Doe als de olie klaar is pas de vis of de vlees (of de groente) erbij en houd het vuur aan de lage kant. Om het gerecht niet aan te laten bakken kun je er een klein beetje water aan toevoegen en doe dan de deksel op de pan om rustig te laten stomen of stoven. De eiwitten coaguleren nu ook weer langzaam. Zo blijft de voeding behouden en zijn ook de groenten nog goed. Recept tips kun je vinden in ons boek; Proef je Roots.

Tip 4 Waarom dus geen magnetron of wok
De wok is op hoog vuur snel dichtschroeien van je gerechten. In het geval dat je je eiwitten goed wilt houden voor de optimale vertering is dit dus niet slim. Vaak ben je soms ook net te laat met de gerechten van het vuur halen, dat levert dus mogelijk zwarte randen op. Beter van niet. De magnetron doet helemaal iets bijzonders. Doordat de magnetron de elektronen in de cel snel laat bewegen zullen de eiwitten ‘breken’ op hele andere plekken dan onze darm kan herkennen. Daardoor herkent het lichaam de stof niet meer als lichaamseigen en wordt het dus gezien als een onbekende stof die door het immuunsysteem aangevallen wordt.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots.’ Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek www.kokenzonderpakjes.nl. En Proef je Roots Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” zie www.kokenzonderpakjes.nl en Proef je Roots.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.