Gerommel in de darm, wat moet je ermee?

Vaak krijg ik mensen die van allerlei geluiden en geborrel uit de darm krijgen en niet weten wat ze ermee aan moeten. Logisch want er is nogal wat tegenstrijdige informatie beschikbaar. Ga maar eens goochelen, je komt van alles tegen.

Feit 1 Een gezonde darm maakt geen herrie, toch?
Je kunt ervan uit gaan dat als je darm goed werkt er geen geluiden uitkomen. Mensen met obstipatie maken zich daar dan weer zorgen over. Die zijn weer blij als het een keer per week of zo lekker rommelt. Als alles goed verloopt merk je er niets van, geen geborrel, geen gerommel, geen spierpijn en geen obstipatie of af en toe spuitpoep. Toch is het feit dat je niets merkt helaas geen garantie dat alles toppie joppie onder controle is. Dat komt in een ander blogje aan bod.

Feit 2 Een gezonde darm kan de voedingsstoffen goed opnemen
Eiwitten, vetten en koolhydraten horen netjes in de dunne darm te worden opgenomen. De mond, maag, gal en lever spelen hier ook een belangrijke rol bij. Die organen dienen ook goed te werken om de opname te regelen. Als je nu bijvoorbeeld met regelmaat last hebt van obstipatie en diarree kun je bijvoorbeeld de verkeerde dingen eten. Gluten en lactose kunnen dit beeld alleen al veroorzaken. Spuitpoep of een drol met heimwee kun je ook krijgen als de gal en lever niet goed functioneren en de vetten dus niet goed worden opgenomen. Parasieten kunnen ook een oorzaak hiervan zijn. Eiwitten die niet worden opgenomen geven een specifieke geur, het lijkt nogal op rotte eieren. Als de koolhydraten niet goed worden opgenomen krijg je van die ploffende geluiden als de lucht vrijkomt. Meestal eten mensen gewoon te veel koolhydraten uit bijvoorbeeld brood, pasta, rijst en aardappels.

Feit 3 De meeste mensen vinden scheten die stinken normaal
Het lastige op dit moment is dat veel mensen accepteren dat er van allerlei geluiden en signalen uit de darm komen en het als normaal beschouwen. Helaas is dat niet normaal, het is een signaal dat voedingsstoffen niet goed worden opgenomen. Het is duidelijk een alarmsignaal. Ter vergelijking, als er in het dashboard van je auto een lampje gaat branden neem je wel snel actie, toch? Luister eerst naar je eigen lijf en neem actie. Zoek iemand die je kan helpen om naar je lijf te luisteren en de signalen in je darm (en de rest van je lijf) kan herkennen en je kan helpen met een goed actieplan.

Feit 4 Een rustige darm is simpel te regelen
Allereerst stop je met brood, pasta, rijst en aardappels eten en ga je meer groenten eten zoals, bloemkool, broccoli, wortelen, komkommer, sla, radijs, pastinaak en nog meer lekkers. Soms moet je ook nog opletten met de hoeveelheden koolhydraten in die groenten, soms niet. Hulp hierbij zoeken is zeker aan te raden. Inmiddels werken wij met een netwerk van opgeleide mensen die je prima kunnen helpen, waar je in het land ook woont.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes en Proef je Roots’. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek www.proefjeroots.nl Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl. Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden van www.Fysikosvoeding.nl

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.