Smooties, is dat nu wel of niet handig?

Bijna elke dag komen er via facebook diverse foto’s voorbij met groen gekleurde glazen. Spinazie wordt veelvuldig gebruikt in allerlei gezonde drankjes en ook bieten zijn populair vanwege de zoete smaak. Om de bittere groenten een beetje beter te laten smaken worden er ook veel vruchten in de smooties gebruikt. Is dat nu allemaal wel zo gezond?

Feit 1 Je hebt de beste slowjuicer aan boord
Er worden veel vragen gesteld aan mij over slowjuicers en apparaten die groenten en fruit vermengen om drankjes van te maken. Vragen als ‘welk merk is handig’ en ‘welke slowjuicer heb jij’ worden vaak gesteld. Tsja, mijn vaste antwoord is altijd, ‘je hebt je beste slowjuicer aan boord’, mensen kijken me dan heel wazig aan. Met veel gebaren, uitleg en praten moet ik dan duidelijk maken dat dat je mond is en dat je je eten behoort te kauwen.

Feit 2 In de oertijd hadden we geen ‘stopcontact in de muur’
‘Ja maar, het is toch gezond en het is toch ‘oer’ en iedereen zegt toch dat het oke is?’ zijn dan steevast de tegenwerpingen of ‘ja maar, het is zo handig’. Mijn reactie is dan weer van, oke het is wel gezond om veel groente en fruit te eten, dat klopt ook wel, alleen had je spijsverteringssysteem het anders verzonnen. Als ons lijf er geen probleem mee zou hebben om die stoffen zo naar binnen te gooien dan was de spijsvertering wel anders gemaakt. In die tijd was er geen elektriciteit om zo snel zo veel groenten te vermalen.

Feit 3 Je ingewanden kunnen niet tegen zoveel ‘eten’ dat is verstopt als drinken
Door de kauwbeweging van de mond worden er signalen gegeven aan de maag, gal, lever, alvleesklier en darm dat er voedingsstoffen aankomen. Deze organen zich alleen al op basis van die actie voorbereiden om te gaan spijs verteren. Zonder het signaal van de kauwbeweging zijn genoemde organen vaak te laat met de productie van de benodigde sappen. Vaak krijgen mensen na een paar dagen al last van de maag die gaat tegenstribbelen. Oprispingen, maagzuur, een opgeblazen gevoel zijn dan de ervaringen die ik hoor. Ja logisch, die maag was nog niet wakker en schrikt zich nu rot. Normaal zou je bijvoorbeeld een appel eten en daar dan een tijdje mee bezig zijn. Nu komt er ineens een paar appels, een paar ons spinazie, een hele biet en nog meer lekker binnen. Dat is een hele maaltijd terwijl het net lijkt of we iets drinken.

Feit 4 Een tot twee keer per week een smootie is prima
Zolang je smooties niet als een dagelijks ‘gezonde actie’ gaat zien is er niets aan de hand. Zo in het weekend een lekkere smootie met iets te veel suiker (uit fruit, dat dan weer wel) is niet een groot probleem. Groenten zijn wel degelijk belangrijk voor de mineralen en de goede pH. Zorg er ook voor dat je iets kunt kauwen tegelijkertijd zodat je maag het nog begrijpt. Voor smooties geldt echt, gebruik ze met mate.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef jeRoots’. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek www.proefjeroots.nl. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “ProefjeRoots” zie www.proefjeroots.nl

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.