Hooikoorts, eigenlijk heel simpel te verhelpen

Sniffel, sniffel, loopneus en hatsjoe. Moet je nu binnen blijven of kun je gewoon lekker de tuin in? Nog geen tien jaar geleden had ik zelf maar 2 weken per jaar GEEN last van een loopneus. Nu ben ik er zo aangewend dat hooikoorts geen issue meer is dat ik vergeet dat er toch nog heel veel mensen zijn die daar wel last van hebben. Wat kun je zelf doen om hooikoorts op te lossen op een natuurlijke wijze? Hieronder mijn eigen ‘recept’.

Stap 1 Eet geen suiker meer
Suiker is behalve slecht voor je gebit een hele snelle manier om je immuunsysteem snel onder druk te zetten. Het systeem gaat overuren draaien en dus reageer je sneller. Ook de suikers die worden omgezet uit zetmelen zoals bijvoorbeeld brood en pasta zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikers waardoor het lichaam in de fight-fligt stand komt te staan. Dit levert een snelle cortisol piek op en daardoor wordt het imuunsysteem geactiveerd, waardoor je ‘allergische-reacties’ kunt krijgen. Stoppen met suikers dus!

Stap 2 Zorg ervoor dat je de darm niet irriteert.
Je darm IS je immuunsysteem alles wat de darmwand kan aanvallen eet je dus niet. Hoe lang je dat wilt doen is je eigen keuze. Op zich mis je geen voedingstoffen als je de ‘darm-triggers’ uit de voeding haal. Darmtriggers zijn: brood, pasta, rijst, aardappels, aubergine, melk, paprika, tomaat en peulvruchten. Ook de schuim van een biertje valt de darmwand aan. De douane –beambten of tight-junctions in de darm gaan dan kapot en daardoor kun je extra allergische reacties krijgen. Liever dus gewoon niet meer eten of in ieder geval een tijdje niet meer nemen.

Stap 3 Eet alles wat goed is voor de tight-junctions in de darm
Knoflook, prei, ui en aloe vera dranken maken de tight-junctions weer dicht. Alle andere allium-achtigen doen dat ook zoals bieslook en lente uitjes. Dit is ook de reden dat de recepten van ons kook-kennisboek ProefjeRoots vaak hieruit bestaan. Olijfolie op laag vuur met knoflook, ui, gember, lente uitjes en vooral veel verschillende uien geeft goede resultaten. Realiseer je dat je immuunsysteem in de mond begint. Goed poetsen met een tandpasta met aloe vera en propolis (zoek op tandpasta) helpt dus heel erg goed in het begin al. De aloe vera dranken (zoek op aloe dranken) gebruiken op dagelijkse basis zorgt iedere keer weer dat de afweer in de darm goed functioneert en je dus geen last van kriebel meer krijgt in je neus. Gewoon proberen dus!

Stap 4 Eet quercetine, dit is een natuurlijke histamine-remmer
In rode groente en fruit vind je deze stof. Een allergische reactie is gewoon de emmer die overloopt. Meestal weet iemand niet eens precies waar hij of zij allergisch voor is. Een reactie betekent gewoon dat de emmer aan het overlopen is. Het minder actief maken van het immuunsysteem doe je dus voor de lange termijn met stap 1 t/m 3. Deze stap 4 is bedoelt om DIRECT verlichting te krijgen. In de bijen pollen zit veel quercetine, daarom werken bijen pollen (zoek op pollen) binnen een paar minuten als je ze gaat gebruiken. Ik adviseer gewoon net zo veel te nemen tot de reactie over is. Goede bijen pollen zijn veilig te gebruiken en je kunt geen overdosis krijgen. Als je niet binnen 10 minuten verminderen merkt kun je gewoon nog een keer 3 of 4 stuks nemen zonder enig probleem. Daarnaast kun je quercetine binnen krijgen door het eten van rode ui, rode kool en blauwe en rode bessen. Met noten zijn de besjes een gezond ontbijt. Zo is het hoesten en proesten snel voorbij.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes en ProefjeRoots’. Feiten over hoe het lichaam werk en wat je zelf kun doen om je lijf beter en gezonder te maken zijn verwerkt in receptvorm, in het boek Proefjeroots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur Proefjeroots, columniste in bladen als De Schoonheidsspecialist, Homeopathie magazine en Het vakblad voor de Nederlandse Vereniging van Soma-therapeuten. Annette wordt steeds vaker gevraagd voor lezingen voor diverse doelgroepen in heel Nederland. Inmiddels werken we samen met meer dan 200 gezondheidsprofessionals in Nederland. Lees hier hoe jij je ook kunt aansluiten. Aanmelden kan dus gewoon.  

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
2 Comments
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.