Water drinken; wel of niet slim?

Elke avond is het weer een verrassing als we het hebben over water drinken. Mijn advies is om GEEN water te drinken en zeker geen 2 liter per dag. Dat is nogal vreemd voor veel mensen.

Feit 1 Van water drinken krijg je meer dorst
Veel mensen hebben er geen zin meer in om elke dag 2 liter te drinken, ze moeten er meer van plassen en ze krijgen meer dorst zeggen ze. Dat klopt precies. Vreemd toch dat je een advies krijgt dat precies OMGEKEERD zou moeten zijn. Water ZONDER mineralen geeft meer dorst. Water MET mineralen zorgt voor minder plassen EN minder dorst. Door het drinken van kraanwater of flessenwater verstoor je de Natrium/Kalium balans nog verder. Je kunt er zelfs hoofdpijn of migraine van krijgen.

Feit 2 Je nieren willen Kalium
De nieren houden continu de balans tussen natrium en kalium op orde. Bij een te hoog gehalte aan natrium krijg je een dorstpikkel. Dit betekent dat je kalium moet gaan binnen krijgen. In groenten en kruiden kun je dit vinden. Dit is ook de reden dat ik adviseer om liefst zo dicht mogelijk in de buurt van 1 kilo groenten per dag te komen. Met een komkommer en worteltjes kom je al een eind. Door het drinken van kraanwater of fleswater krijg je vaak NOG meer natrium binnen en dus wordt de hoeveelheid kalium lager. Hoofdpijn kan het resultaat zijn.

Feit 3 Dieren weten dit
Honden en katten baasjes adviseer ik altijd om de dieren gewoon uit vijvers en uit sloten te laten drinken. Je moet natuurlijk wel een beetje opletten want niet alles is schoon water. Doordat er in water visjes en planten zitten die een beetje rotten, komen er mineralen en zwavel stoffen in het water en dat is SUPER gezond. Ook de planten in je tuin hebben dat eigenlijk liever dan het water uit je kraan omdat ze ook bij planten de mineralen uitwast. Natuurlijk ga ik mensen niet adviseren om uit eigen vijver te drinken. Een andere oplossing is dus groente dranken en daar dan water aan toevoegen. Liever geen vruchten dranken omdat die te veel suikers bevatten.

Feit 4 Simpel oplossen
In groenten zit veel water, dat is dus de handigste manier om mineralen binnen te krijgen EN aan je 2 liter vocht te komen, want dat is wel nodig, alleen dan MET de mineralen. Als dit nu niet lukt dan kun je altijd nog aloe vera dranken toevoegen, of groenten dranken met water aanlengen of zelfs een ei/banaan pannenkoek eten. Ook die geeft al veel mineralen… Kortom als je dorst krijgt moet je dus op zoek naar mineralen en dus NIET naar kraanwater.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van Proef je Roots kennis-kookboek.’ Daarnaast schrijft zij artikelen voor het vakblad voor de nederalndse Vereniging van SOMA therapeuten en schrijft zij voor het blad ‘De Schoonheidsspecialist’. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek Proef je Roots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op persoonlijke begeleiding
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” en Proef je Roots

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Tags: , , , , , ,
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.