Hoe weet je of je darm goed werkt?

In deze blog in de serie, ‘Kennis over je Immuunsysteem, wat kun je zelf doen?’ focus ik op de goede darmwerking. Wat merk je bijvoorbeeld zelf (of juist niet) als alles goed werkt, en wat merk je juist wel. Kijken naar je eigen ontlasting (ook urine) is de eerste stap. Soms ‘lijkt’ alles helemaal goed en is er toch een darmprobleem, dat is een lastige toch? Kom je er met de blogjes toch niet uit dan help ik je graag persoonlijk verder.

Hoe ziet gezonde ‘poep’ er uit?
Als je dan toch achterom kijkt is het handig als je weet hoe de ontlasting er uit hoort te zien. Het is heel simpel, een mooie gladde, glimmende sigaar. Dat is de vorm en de consistentie die gezonde ontlasting hoor te hebben. De ontlasting plakt niet aan de ‘pot’, ook niet aan je toiletpapiertje en je ontlasting ‘geurt’ bijna niet. Achtergrond van de Bristol Stool Chart.

Waarom is ‘goede poep’ zo belangrijk?
Eiwitten en vetten zijn belangrijke basisbouwstenen voor ons lichaam. Aangezien beide bouwstenen OOK verzurend werken is het dus altijd heel belangrijk om gelijktijdig goede mineralen uit groenten, kruiden, fruit en aloe vera binnen te krijgen. In de juiste groenten zitten veel vezels, die vezels helpen de darm weer beter te werken. Goede vezels zorgen voor groei van goede bacteriën. Dit is een onderdeel van ‘goede poep’.
Eiwitten kun je eigenlijk terugvinden in alle weefsels waar ons lichaam uit is opgebouwd. De huid, de maag, je darmen, je hart, de slokdarm en bijna alle organen bestaan voor ongeveer 80% uit eiwitachtige stoffen. Ook het immuunsysteem heeft veel eiwitten nodig om een optimaal herstel te kunnen bevorderen. Daar zijn heel veel mooie namen voor en die kun je bijna allemaal herkennen aan de uitgangsvorm –ine. Voorbeelden zijn histadine, prolamine, glutamine en Lysine. Officieel heten dit proteïnes.
Als eiwitten goed worden opgenomen dan ‘ruik’ je bijna niets als je naar de toilet gaat. Dan heb je dus een idee of de eiwitten die dag goed zijn opgenomen.
Vetten die niet goed worden opgenomen kun je ook terugvinden in de toiletpot. Dit kun je herkennen aan de bekende ‘sporen’ in de pot. Vetten zijn essentieel voor het zenuwstelsel, de hersenen, de hormonen en voor het immuunsysteem.
Bij de juiste mengeling tussen eiwitten, vetten en vitamines en mineralen kun je ‘goede poep’ krijgen. Zo werkt je darm optimaal en kun je je lijf de goede voeding geven.
Als je je lijf goede voeding geeft gaan je cellen doen wat ze horen te doen. Als je cellen gaan doen wat ze horen te doen dan kunnen de organen goed werken. Als de organen goed werken heb je meer energie, kun je je beter concentreren, gaat het leven makkelijker en is het leven dus veel leuker.

Hoeveel energie wil jij hebben?
Zorg voor goede eitjes, een goed stuk vis of vlees en veel groenten, heel veel groenten. Ga op zoek naar frisse lucht en wandel in je eigen omgeving. Kijk niet te veel tv en lees zo min mogelijk de krant. Slecht nieuws is niet handig voor je immuunsysteem.
Veel plezier weer, in de volgende blog de darmwerking.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots’. Samen met Jolanda Dorenbos heeft ze de opleiding voor therapeuten DarmExpert opgericht. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek ProefjeRoots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op FysikosVoeding.
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” en “Proef je Roots” eigenaar van FysikosVoeding en opleider “DarmExpert

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.