Voeding en sport, vele invalshoeken

Er worden hele boeken geschreven over voeding en sport. Logisch want er is ook veel over te vertellen. Je moet eigenlijk iedere voeding begrijpen vanuit de context van de doelstelling. Zo zijn er dus vele ‘goede voedingen’ die je kunt hebben in combinatie met sport. Welke verschillen zijn er zoal?

Afvallen als doelstelling
Misschien is dit wel het onderwerp waar het meest over wordt gesproken. Toch merk ik dat er nog heel veel verwarring over is. Bijvoorbeeld over de hoeveelheden koolhydraten en welke bronnen koolhydraten. Vaak wordt er ook gezegd dat je vlak voor het sporten en vlak na het sporten juist wel moet eten. Als je wilt afvallen is dit juist NIET goed.
Regel; bij de doelstelling afvallen eet je liefst 2 uur VOOR het sporten niet en liefst 2 uur NA het sporten niet. Toevoegen van mineralen uit bijvoorbeeld aloe vera dranken is juist WEL slim.

Sterker worden, spierbouw
Bij bodybuilden worden allerlei groeistrategieën gebruikt die voor extreme spiergroei zorgen. Dit is met heel veel koolhydraten eten in specifieke periodes vlak voor de wedstrijd. Als je geen wedstrijden doet maar wel wat spieren wilt opbouwen, sterker en gewoon energieker wilt worden dan kun je de volgende regel als uitgangspunt nemen.
Regel; ongeveer 1 uur van tevoren eiwitrijk eten met veel mineralen EN na het sporten eiwitten en mineralen aanvullen. Ook dit kan in een periode van 1 tot 2 uur na het sporten. Ook nu kun je daarvoor aloe vera dranken prima inzetten.

Topsport
Nu moet er heel erg goed gekeken worden naar; de juiste hoeveelheden calorieën per dag en week verdeling, de arbeid-rustverhouding, eiwitten als bouwstof en mineralen om niet verzuurd te raken. Dit is echt een weekschema waar alle trainingen en rust periodes EXACT worden ingetekend en de hoeveelheden aan voeding en het type voeding worden ingezet. Dan zijn er ook nog verschillende soorten topsport zoals duursport, krachtsport en explosie sport (spint bijvoorbeeld), per type moet er dus een ander schema worden gemaakt. Bovendien is er gedurende de week een andere belasting (training) dan gedurende het weekend (wedstrijd) zo is er elke dag wel een andere voeding te bedenken op basis van de hoeveelheid arbeid dat een lichaam verricht in een aantal uren tussen de diverse maaltijden in. Hier zijn dus heel veel variabelen waar aandacht aan besteed moet worden. Toch zijn er ook hier gelukkig nog wat algemene regels, ik licht er 1 uit.
Regel; zorg voor genoeg eiwitten om de prestatie te kunnen leveren EN zorg zo snel mogelijk NA de inspanning voor eiwitten EN mineralen.

Sport en aankomen
Een relatief kleine groep mensen is met de voeding bezig en met de lichaamsbeweging of sport om specifiek aan te kunnen komen. Zeker als er ook nog onderliggende darmproblemen zijn is dit een grote uitdaging. Meestal moeten eerst de darmproblemen worden opgelost zodat er pas daarna echt meer bewogen kan gaan worden. Als er geen darmproblemen zijn kan er direct met aankomen worden gestart. Nu moeten er vooral meer calorieën worden ingenomen, de ervaring leert dat mensen snel te weinig eten. Soms is calorieën tellen voor een korte periode nodig om inzicht te krijgen in de hoeveelheden. Na 2 weken kun je dan meer op kennis en gevoel werken en is ‘tellen’ niet meer nodig.
Regel: darmproblemen oplossen en dan goed werken aan de eiwitten, vetten en mineralen. Soms voor een korte periode calorieën tellen.

Voeding en sport heeft dus heel veel verschillende invalshoeken. Er is dus GEEN standaardvoeding te maken. Gelukkig zijn er wel een aantal basisgegevens. Vanuit de basis voeding werk je dus elke keer weer om het optimale plan op te stellen.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots.’ Samen met Jolanda Dorenbos heeft ze de opleiding voor therapeuten DarmExpert opgericht. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek ProefjeRoots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. voeding kun je meer informatie vinden op FysikosVoeding
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” en “Proef je Roots” eigenaar van FysikosVoeding en opleider “DarmExpert”

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.