Voeding, gedrag, emoties. Welke relatie is er?

Voeding is inmiddels een onderwerp dat gelukkig steeds meer aandacht krijgt. Maar wat is nu eigenlijk voeding en waarom is het logisch dat als je iemand geen of weinig voedingsstoffen geeft dat er dan ‘bijzonder gedrag’ of ‘negatieve emoties’ ontstaan. Wat is nu de kip en wat is nu het ei? Maar dan vooral natuurlijk het belangrijkste; wat kun je zelf doen?
Voordat we het kunnen hebben over ‘hoe het werkt’ eerst wat saaie definities, blijf je erbij?

Definities
Voordat je een mening kunt vormen over welk onderwerp dan ook is het noodzakelijk om de diverse termen ‘op te helderen’.
Allereerst voeding. Van Dale geeft geen specifieke definities over voeding alleen ‘dat we kunnen voeden’. Dan zoek ik verder op ‘nutrient’, dit geeft niet meer gegevens dan alleen maar ‘voedingsstof’ en zo is er nog steeds niet duidelijk wat ‘voeding’ betekent.
Dan maar kijken of de etymologie (oorsprong) nog wat helderheid kan geven. ‘Nutrient’ geeft dan de volgende beschrijving; ‘iets dat groei en ontwikkeling bevordert’, he he, eindelijk een bijna werkbare definitie. Nu komen we dus in de buurt van mijn eigen definitie van ‘bouwstenen’. Het eten van bouwstenen is essentieel als je wilt dat je lijf zich kan opbouwen, eiwitten, vetten en vitamines en mineralen zijn dan belangrijke stoffen om op dagelijkse basis binnen te krijgen.

Voeding: bouwstenen waar je lijf van kan groeien en ontwikkelen. Wat ga je dan eten? Precies! Eieren, vis, groenten, noten, zaden, gevogelte, kruiden, fruit, olijfolie, kokosolie, avocado’s en een beetje vlees. Kun je daar lekkere gerechten van maken? Wat denk je zelf? In ons boek ProefjeRoots staan genoeg recepten.

Nog twee definities:
Optimale voeding. ALLE bouwstenen en stoffen die nodig zijn om je lijf snel te laten herstellen. Dit herstel kan zijn na inspanning, na ziekte of na stress.
Suboptimale voeding: Dit is iedere situatie waar er tekorten zijn aan bouwstoffen op de een of andere manier. Dit kan op een dagelijkse basis zijn en gedurende langere tijd (chronisch). Kortdurende suboptimale voeding is geen probleem, chronisch wel omdat er dan werkelijke tekorten zullen gaan ontstaan.

Voedingsstoffen leveren natuurlijk wel energie MAAR leveren vooral BOUWstenen. Koolhydraten leveren ook energie maar GEEN Bouwstenen, zodoende hoef je daar dus alleen maar van te eten wat je ‘op dat moment nodig hebt’, voorraad is nauwelijks nodig.

Voedingsstoffen tekorten, moet je daar iets van weten?
Een chronisch voedingsstoffen te kort geeft dagelijks een steeds grotere disbalans. Eigenlijk zou je dus ‘gewoon’ elke dag voor genoeg bouwstenen moeten zorgen zodat er vaak genoeg aanvullingen mogelijk zijn. Als je dan een dag ‘slecht’ eet, veel stress hebt of gewoon heel druk bent en af en toe ‘vergeet te eten’, is er niets aan de hand. Als je van de juiste stoffen reserves hebt opgebouwd kom je niet snel in de problemen.
Zo kom je ook aan gemiddelden als 85% van de tijd is het eten van ‘voeding’ nodig, zo kun je gemiddeld of een week ongeveer 15% ‘rommel’ eten. Voor een gezond lijf is dat vaak echt wel genoeg. Blijft natuurlijk de vraag staan waarom je toch ‘rommel’ in je lijf zou willen stoppen. Ik zie ‘rommel’ in je lijf stoppen eigenlijk net zoals ‘zand in de motor van je auto doen’, een weldenkend mens doet dat gewoon niet.

Chronische voedings tekorten, wat gebeurt er dan?
Als je systematisch ‘geen voeding’ aan je lijf geeft, loop je op den duur vanzelf tegen ernstige tekorten aan. Vermoeidheid, concentratie problemen, slecht slapen, onrustige benen, rusteloos gevoel, opgedraaid zijn en het gevoel ‘tekort te schieten’, kunnen allemaal gaan opspelen. Soms ontstaan werkelijk fysieke reacties zoals hoofdpijn, migraine, spierpijn, gewrichtspijn, buikpijn, maagpijn of allerlei fysieke andere fysieke ongemakken. Soms merken mensen helemaal niet op dat er fysieke pijn is en hebben mensen vooral mentale ongemakken. Je kunt dan denken aan concentratie problemen, onrustig gedrag afgewisseld met een extreem lusteloos gevoel, leerproblemen, ruis in je hoofd, continue ‘herrie’ in je hoofd en overmatige gevoeligheid voor omgevingsfactoren zoals temperatuur, wind, licht en geluid. Ik hoor mensen heel vaak zeggen dat het ‘zo is’ en dat het ‘normaal’ is en dat ze ‘ermee moeten leren leven’, heel vaak is het mogelijk om doormiddel van het weer toevoegen van bouwstenen een groot deel van zowel de fysieke als de mentale klachten te verhelpen.

Kan dit herstellen van bouwstenen snel?
Ja en nee. Je kunt op ieder moment gaan starten met het herstellen van de bouwstoffen. Als de tekorten niet heel groot zijn kun je snel veranderingen gaan merken. Als de tekorten wel groot zijn kost het aanvullen meer tijd.
Als ik werk met mensen betekent dit in de praktijk dat tussen de twee tot zes weken een veranderingsproces in gang gezet kan worden. Soms zijn er voor zo een lange tijd tekorten opgebouwd dat je helaas juist die eerste paar weken niets of nauwelijks iets merkt, bij die mensen komt pas veel later een verandering op gang zowel fysiek als mentaal. Je kunt dit ook wel vergelijken met werken in een tuin. Soms moet eerst de grond worden bewerkt voordat je kunt gaan zaaien en dan zul je nog elke dag de grond goed moeten bewerken voordat je pas heel voorzichtig je eerste oogst kunt gaan zien. Vooral bij mensen met een auto-immuunziekte komt het herstel proces heel langzaam op gang. Dit kan echt wel frustratie geven omdat veel mensen binnen twee maanden effecten willen zien. In deze situatie is de kans dat er pas NA vier tot zes maanden veranderingen merkbaar worden heel erg groot.

Worden gedrag en gevoel door tekorten beïnvloedt?
Ja, absoluut. Door langdurige voedingsstoffen tekorten kunnen in eerste instantie laag-gradige ontstekingen ontstaan, als er dan ook nog echte ‘trigger stoffen’ worden toegevoegd kan er een steeds grotere ontsteking ontstaan. Een ontsteking in het lijf kost energie die ten koste gaat van de denk-capaciteit. Zo kan het dus gebeuren dat laag-gradige ontstekingen depressieve gevoelens kunnen uitlokken. Inmiddels is met diverse onderzoeken ook onderbouwd dat dit mechanisme werkelijk zo werkt.
Als je door laag-gradige ontstekingen niet meer goed kunt denken is het ook logisch dat er niet zo veel uit je handen komt. Mijn klanten omschrijven dat vaak met ‘rondjes blijven lopen, en dingen een paar keer opnieuw doen of opnieuw starten’. Je gedrag wordt minder efficiënt en omdat ‘veel doen’ zorgt voor een ‘goed gevoel’, kun je zeggen dat ‘weinig doen’, voor een ‘down gevoel’ zorgt.
In mentale en concentratie kwesties is het dus altijd zinvol om naar bouwstenen (macro-nutriënten) en co-factoren (micro-nutriënten) te kijken.

Als je tekorten aanvult, krijg je dan meer energie?
Ja, meer energie, betere focus en meer positiviteit zijn de effecten van het toevoegen van bouwstenen en co-factoren. Je krijgt meer gedaan en daardoor is het steeds leuker om met goed eten bezig te zijn. Zo kun je dus simpel de neerwaartse spiraal doorbreken.

Alles begint wel met een besluit om te starten. Volhouden is vaak maar noodzakelijk gedurende een paar weken, daarna merk je dat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is om het te blijven doen. Je voelt je simpelweg beter als je wel voedingsstoffen tot je neemt.
Leer meer over goede voeding en welke co-factoren goed en noodzakelijk zijn. Ervaar zelf wat je kunt doen om je eigen lijf weer de juiste bouwstenen te geven.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots.’ Samen met Jolanda Dorenbos heeft ze de opleiding voor therapeuten DarmExpert opgericht. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek ProefjeRoots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. voeding kun je meer informatie vinden op FysikosVoeding
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” en “Proef je Roots” eigenaar van FysikosVoeding en opleider “DarmExpert

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.