Blog

BBQ-en zonder klachten

In de zomermaanden gaan vele mensen lekker BBQ-en. Logisch want dat is ook superleuk en lekker. Vaak hoor ik mensen vertellen dat ‘het niet goed valt’ en dan wordt vaak de schuld gegeven aan het vlees en dat het wellicht niet goed was. Meestal is er met dat vlees niets mis. Hoe kun je toch lekker BBQ-en zonder darm- en maaggedoe achteraf? Tips voor jou!

Vlees als voedingsstof
Vlees heeft heel vaak een negatieve naam. Heel vaak krijg ik als eerste opmerking, ‘ik ben al minder vlees aan het eten hoor’, voordat ik ook maar iets heb kunnen uitleggen over de goede bouwstenen die er inzitten. Super jammer want kwalitatief goed vlees is heel erg belangrijk in een gebalanceerde voeding.
Naast eiwitten zitten er in rood vlees (want gevogelte heeft weer andere kenmerken) stoffen als ijzer en B12. Verder vind je specifieke eiwitten als taurine en L-carnitine die heel belangrijk zijn voor de energie en de mineralen balans in de cel en de mitochondriën (energie centrales in de cel). Vooral bij veelvuldig sporten is het eten van kwalitatief rood vlees (bewogen vlees van een goede boer uit je eigen buurt) belangrijk. Niet per se dagelijks maar toch wel minimaal 1 keer per week, of, als je meer sport vaker per week.

Vlees als verzuurder
‘Ja maar, vlees is toch slecht voor je?’ hoor ik heel erg vaak, en ook worden de dieren zo slecht behandelt is een ander argument om minder of geen rood vlees te eten.
Inderdaad klopt het dat het eten van vlees (het gaat dan eigenlijk om de eiwitten en vetten) het hele systeem verzuren. Dat is waar, je kunt het zelfs afleiden uit de naamstelling; het gaat om aminozuren en vetzuren die de basisbouwstenen van het lijf zijn. Zo kun je dus simpel uit de naam afleiden dat ze inderdaad verzurend werken.
Ook vis, ei en gevogelte vallen in deze categorie omdat die ook een aantal dezelfde basisbouwstenen bevatten. Alle dierlijke bouwstoffen werken in het lijf inderdaad verzurend, ook rood vlees dus.
Om dit nu aan te pakken is het heel verstandig om tegelijkertijd met vlees ook grote hoeveelheden groenten te eten. Zo is het advies als snel richting de 1 kilo groenten per dag. Naast aloe vera dranken en kruidenthee kun je zo aan voldoende mineralen komen voor de maag om de verzuring tegen te gaan.

Maagzuur
Voldoende maagzuur productie is noodzakelijk om de vertering van eiwitten en vetten in het lijf te ondersteunen. Bij onvoldoende maagzuur (of een te hoge zuurtegraad van het zuur) kun je misselijkheid en opboeren ervaren. Als je in de zomer normaal gesproken echt je best doet om groenten te eten en je gaat BBQ-en met alleen maar eiwitten en vetten zonder de mineralen kun je heel veel last daarvan ervaren. Pijn in de maag of in de buik, slecht slapen en zelfs zweet-aanvallen en nachtmerries kunnen je dan ineens overkomen. Vaak geven mensen vlees de schuld maar vaker is het gewoon de disbalans die op die dag ineens ontstaat waardoor het lijf onder stress komt te staan. Je kunt dit soort ongemakken dus heel simpel voorkomen door het toevoegen van veel salades en groenten naast de hoeveelheden vlees, gevogelte en vis.
Lees ook mijn blog over maagzuur en het immuunsysteem.

Tips in ProefjeRoots
Niet alleen voor je dagelijkse gezonde voedingstip kun je ons boek bestellen, ook voor lekkere BBQ-tips is het leuk om meer kennis te krijgen over een gezond lijf en daarmee ook een verstand dat effectiever functioneert. Probeer het zelf.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots.’ Samen met Jolanda Dorenbos heeft ze de opleiding voor therapeuten DarmExpert opgericht. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek ProefjeRoots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. voeding kun je meer informatie vinden op FysikosVoeding
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” en “Proef je Roots” eigenaar van FysikosVoeding en opleider “DarmExpert”



Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

No Comments

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.