Blog

Kerst tips

Met de Kerstdagen wil iedereen vaak super uitpakken en er echt een groot feest van maken. Heel vaak hoor ik dat mensen last krijgen van een opgeblazen gevoel, misselijkheid en slecht slapen. Soms komt dit door de stress vooraf en vaker komt dit door verkeerd eten. Hoe pak je dat nu aan?

Stress vooraf verminderen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat blijft altijd een waarheid als een koe. Gezond eten in de aanloop naar een stress-vol-moment is wellicht nog belangrijker dan tijdens het moment de controle houden.
Omeletten met veel groenten kun je eigenlijk altijd wel eten. Maak daarvan een gezonde lunch voor jezelf en alle mensen om je heen en neem per persoon minimaal 3 eitjes.
Verder kun je nog meer doen. Je kunt Aloe vera dranken gebruiken op een dagelijkse basis en daarmee zorgen dat je stress level zo laag mogelijk wordt. In de aloe dranken zitten veel aminozuren en heel veel co-factoren en ze helpen je lever meer rust te geven in stressvolle tijden.

Gezonde kerstdagen
Voor veel mensen bestaan de kerstdagen uit 3 dagen veel en lekker eten. Eten met gezellige mensen en genieten van goed gezelschap. Met familie bij elkaar zijn, kan soms ook relatief veel stress geven.
Simpele en snelle recepten zijn heel effectief.

Bewegen; vaker dan normaal
Juist op dagen waar je mogelijk veel binnen zit is het belangrijk om meer te bewegen dan je anders zou doen. Elke dag liefst 3 keer lekker naar buiten en bewegen is erg belangrijk. Het bewegen kan het beste gedaan worden voor het eten. Stel je voor dat je 2 tot 3 keer per dag wilt eten dan is het dus verstandig om 2 tot 3 keer te gaan bewegen. Afhankelijk van je normale hoeveelheid beweging is het verstandig om het liefst zelfs iets meer te bewegen dan je gewoonlijk doet.

Alcohol gebruik?
Een speciale wijn, een apart biertje, een aperitiefje, alcohol door je toetje, er zijn heel veel manieren om wat extra alcohol binnen te krijgen. Met een extra feestje is dat natuurlijk ook best leuk. Alcohol moet afgebroken worden door de lever. Een goed werkende lever kan dat prima als er voor een korte termijn wat alcohol genomen wordt. Ook nu kan aloe vera drank weer helpen en kan de lever verder ondersteunen. Daarnaast is het eten van eiwitten goed om de lever te helpen met ontgiften naast knoflook en ui.
Natuurlijk zijn er nog veel meer tips en trucs om de spijsvertering en de lever te ondersteunen.
In ons boek ProefjeRoots kun je er veel over lezen.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots.’ Samen met Jolanda Dorenbos heeft ze de opleiding voor therapeuten DarmExpert opgericht. Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek ProefjeRoots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. voeding kun je meer informatie vinden op FysikosVoeding
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” en “Proef je Roots” eigenaar van FysikosVoeding en opleider “DarmExpert”

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

No Comments

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.